«Μουσική για το Μουσείο»
Τον Μάιο του 2020, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το MOMus προχώρησαν σε μια πρωτότυπη συνεργασία στη βάση της σύμπραξης της μουσικής με τα εικαστικά. Οι χώροι, οι συλλογές και οι εκθέσεις του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης τροφοδότησαν την έμπνευση των συνθετών και των μουσικών της ΚΟΘ οι οποίοι με τη σειρά τους δημιούργησαν και παρουσίασαν τέσσερα νέα, πρωτότυπα μουσικά έργα, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μουσική για το Μουσείο».
Σε αυτή την ιδιότυπη συνύπαρξη, η έμπνευση αναγέννησε έμπνευση, τα εκθέματα υπήρξαν αφορμή για ευρείας κλίμακας εμπειρίες και συναισθήματα, η φόρμα και το χρώμα αποτυπώθηκαν στη σύνθεση και τη μουσική εκτέλεση.
Δύο επεισόδια από το σύνολο των τεσσάρων ταινιών μικρού μήκους που ΄παραδόθηκαν’ στο ευρύ κοινό, είχαν ως σκηνικό έμπνευσης εικαστικά με θέμα την οικολογική καταστροφή, την αστική δυστοπία, τη μισαλλοδοξία και τον ρατσισμό, στοιχεία όλα τόσο σύγχρονα και τραγικά επίκαιρα.
Τα γλυπτά του γλύπτη Αχιλλέα Απέργη (1909-1986), δωρεά του γιού του, μουσικού, Γιώργου Απέργη στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, οξειδωμένα μέταλλα και αιχμές που υποδηλώνουν μετακαστροφικά τοπία, μετουσιώθηκαν σε αναβάθμιση, ένταση, οξύτητα και ανύψωση στο μουσικό έργο με τίτλο «Αναβίωση / Rebirth», σε μουσική της Δήμητρας Τρυπάνη, από το φλάουτο του Ιωάννη Ανισέγκου. Η κάμερα περνάει με αργούς ρυθμούς μπροστά από τα γλυπτά, τα οποία ως άλλα μικρά δέντρα ή κτίρια, δείχνουν εγκαταλελειμμένα, κατεστραμμένα, χωρίς ίχνος ζωής, ή ίχνος ανθρώπινης αποτύπωσης. Το τοπίο είναι δυστοπικό, ενώ η μουσική ακολουθεί την όραση, και το ανάποδο.
Από ένα τέτοιο κατεστραμμένο τοπίο, γίνεται η μετάβαση στο τρίτο μουσικό επεισόδιο με τίτλο «Πέρα από τη βία / Beyond the violence” και στην έκθεση ‘Βάλτους Χ’, στην οποία αποτυπώνονται επεισόδια ρατσιστικής βίας από Έλληνες και ξένους σκιτσογράφους. Η περιοδική έκθεση στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που αποτελεί πρωτοβουλία της HumanRights360 και του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ παρουσιάζει τα σχέδια που προέκυψαν με αφορμή 100 επιθέσεις των ταγμάτων εφόδου της Χρυσής Αυγής σε όλη την Ελλάδα και αναδεικνύει τις σκοτεινές και εγκληματικές πρακτικές της Ναζιστικής οργάνωσης. Η μουσική που συνέθεσε ο Μενέλαος Πειστικός και εξετέλεσε η Μαριλένα Λιακοπούλου στο πιάνο αποτύπωσε τις κραυγές, τη βία, τον φόβο των σκτσογραφημένων μορφών, που όμως είναι αληθινές υπάρξεις.
Τα συγκεκριμένα επεισόδια αποτελούν πρόταση του Δικτύου Μουσείων Σύγχρονου Πολιτισμού και υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο των προτεραιοτήτων που έθεσε η Ελληνική Προεδρία στο Συμβούλιο της Ευρώπης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την κλιματική αλλαγή.